Ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης και βουλευτής Λέσβου της ΝΔ Χαράλαμπος Αθανασίου μιλά αποκλειστικά στη Ματίνα Ρέτσα

Μ.Ρ. – Αγαπητέ κε Αθανασίου, δε μπορούμε παρά να ξεκινήσουμε από το μεγάλο θέμα των ημερών, την οικολογική καταστροφή στο Σαρωνικό εξαιτίας της διαρροής καυσίμου του  πλοίου “Αγία Ζώνη ΙΙ”. Πιστεύετε ότι υπάρχουν και πολιτικές ευθύνες για το θέμα αυτό;

Χ.Α. – Το συμβάν με το πλοίο Αγία Ζώνη ΙΙ συνιστά την μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή που έχει επέλθει στο θαλάσσιο περιβάλλον της χώρας μας εδώ και δεκαετίες. Τις συνέπειες θα τις πληρώνουμε για πολύ καιρό και οι ζωές πολλών συμπολιτών μας θα αλλάξουν άρδην προς το χειρότερο. Και δεν αναφέρομαι μόνο στο οικολογικό σκέλος αλλά και στην οικονομία. Σκεφθείτε τις συνέπειες που θα υπάρξουν πχ για τον κλάδο της αλιείας. Ως εκ τούτου θα περίμενα μεγαλύτερη σοβαρότητα και λιγότερη προχειρότητα από την Κυβέρνηση, η οποία αρχικά αντέδρασε λες και επρόκειτο για κάποιο ήσσονος σημασίας ζήτημα, ενώ μετά επιβάρυνε το κλίμα με δηλώσεις αμφιβόλου σοβαρότητας. Θα ήθελα να τοποθετηθώ με μεγαλύτερη σαφήνεια, αλλά δυστυχώς δεν μου το επιτρέπει η αδιαφανής διαχείριση της κατάστασης από την Κυβέρνηση. Ήδη έχουν εγερθεί σοβαρά ερωτηματικά για ευθύνες της Κυβέρνησης και του Δημοσίου εν γένει: έντονος λόγος γίνεται για σημαντικές καθυστερήσεις, ενώ αμφιβολίες υπάρχουν και για το αξιόπλοο του “Αγία Ζώνη ΙΙ”. Αυτό που λέω κατ’ αρχήν είναι το εξής: στην υπόθεση υπάρχουν σοβαρές σκιές με απόλυτη ευθύνη της Κυβέρνησης και πρέπει όλα να έλθουν στο φως. Όσο η Κυβέρνηση καθυστερεί ή προσπαθεί να αλλάξει θέμα, αποπροσανατολίζοντας την κοινή γνώμη, οι ευθύνες της θα αυξάνονται.
Αν μου επιτρέπετε, και μια τελευταία παρατήρηση: το ζήτημα της οικολογικής καταστροφής στο Σαρωνικό ανέδειξε τη διγλωσσία αλλά και την υποκρισία της Κυβέρνησης σε ζητήματα οικολογίας. Από τη μια κροκοδείλια δάκρυα και μεγαλοστομίες για το ζήτημα της επένδυσης χρυσού στη Χαλκιδική, όπου η Κυβέρνηση θεωρεί ότι αποκομίζει πολιτικά οφέλη στις πλάτες επενδυτών και εργαζομένων. Από την άλλη, αδιαφορία, μισόλογα, αδιαφάνεια και προσπάθεια υποβάθμισης των γεγονότων και των συνεπειών τους για το ζήτημα της οικολογικής καταστροφής στο Σαρωνικό. Νομίζω ότι οι πολίτες κατάλαβαν πολλά αυτές τις τελευταίες ημέρες.

Μ.Ρ. – Στους κόλπους της Νέας Δημοκρατίας επικρατεί ικανοποίηση για την εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ. Αντιθέτως, από την Κυβέρνηση, η διήμερη παρουσία του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη παρουσιάζεται ως “μανιφέστο νεοφιλελευθερισμού”. Ποια είναι η προσωπική σας άποψη;

Χ.Α. – Είναι σαφές ότι στη Θεσσαλονίκη ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε εμφάνιση Πρωθυπουργού σε αναμονή. Αυτό φαίνεται και από την κριτική που του ασκήθηκε: κανένας σοβαρός αντίλογος, καμία αντίκρουση των πλήρως κοστολογημένων πρωτοβουλιών της μελλοντικής Κυβέρνησης ΝΔ τις οποίες παρουσίασε: μόνο ένα αοριστολογικό “Πού θα βρείτε τα λεφτά” και κυρίως η επίκληση στο συνήθη φόβητρο του Νεοφιλευθερισμού. Κάθε φορά που η Κυβέρνηση δεν έχει κάτι επί της ουσίας να μας απαντήσει, μας αποκαλεί απλώς “νεοφιλελεύθερους” ή “ακροδεξιούς”, χωρίς περαιτέρω στοιχειοθέτηση. Θεωρώντας, μάλιστα, ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο έκανε το χρέος της απέναντι στα ένστικτα του πυρήνα των ψηφοφόρων της.
Δυστυχώς για το ΣΥΡΙΖΑ, που συνεχώς ξεχνάει με ποιο κόμμα συγκυβερνάει κάθε φορά που κάνει λόγο για τη δήθεν ακροδεξιά ΝΔ, έχω την αίσθηση ότι αυτή η επίκληση στο συναίσθημα πλέον είναι κουραστικό. Και η εμφάνιση Μητσοτάκη στη ΔΕΘ ήταν η ταφόπλακα αυτής της επιχειρηματολογίας. Ο Πρόεδρος της ΝΔ παρουσίασε το σχέδιό του για την πραγματική ανάπτυξη, την ελάφρυνση της μεσαίας τάξης που έχει υποφέρει τα πάνδεινα από την παρούσα Κυβέρνηση, για μια κοινωνία όπου η οικονομική πρόοδος συνυπάρχει αρμονικά με την κοινωνική αλληλεγγύη και την προστασία των αδύνατων. Το κυριότερο, όμως, ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν εξαντλήθηκε σε κούφιες υποσχέσεις αλλά, τουναντίον, παρουσίασε ένα σχέδιο ρεαλιστικό και απολύτως υλοποιήσιμο.

Μ.Ρ. – Όμως, κε Αθανασίου, και ο Πρωθυπουργός δεν προχώρησε σε σημαντικές εξαγγελίες. Ίσως ήταν πιο φειδωλή του εμφάνιση στη ΔΕΘ..

Χ.Α. – Ο Πρωθυπουργός δεν θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά καθώς οι εμφανίσεις του στη ΔΕΘ, από το πρόγραμμα Θεσσαλονίκης και εντεύθεν έχουν καταντήσει πολιτικό ανέκδοτο, που δυστυχώς για τους Έλληνες και τις Ελληνίδες δεν είναι πλέον καθόλου αστείο. Αλλά ακόμα και τώρα ο κύριος Τσίπρας δεν απέφυγε ένα μεγάλο ψέμα: το αφήγημα για δήθεν απαλλαγή από τα μνημόνια το 2018. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί γιατί μόλις πριν λίγους μήνες η Κυβέρνησή του, και μάλιστα χωρίς να πάρει δεκάρα ως αντάλλαγμα, υπέγραψε το τέταρτο μνημόνιο. Η χώρα ανέλαβε βαριές δημοσιονομικές και άλλες δεσμεύσεις για τα επόμενα χρόνια, πολύ πέραν του 2018. Επομένως, όταν λέει ότι η χώρα μας θα απαλλαγεί από την διεθνή επιτροπεία το 2018, ενσυνείδητα ψεύδεται. Στην κατάσταση αυτή άλλωστε βρισκόμαστε, αποκλειστικά και μόνο εξαιτίας των πολιτικών του επιλογών. Υπενθυμίζω ότι αν δεν είχε μεσολαβήσει η πολιτική κρίση που πυροδότησαν τα κόμματα της παρούσας Κυβέρνησης με αφορμή την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, και η οποία οδήγησε στην πτώση της κυβέρνησης Σαμαρά, η χώρα μας θα είχε απαλλαγεί από τα μνημόνια ήδη από το 2015.

Μ.Ρ. – Τις τελευταίες ημέρες τοποθετήθηκε νέα ηγεσία στον Άρειο Πάγο, και ως πρόεδρος ο Βασίλειος Πέππας, ενώ αναμένονται αντίστοιχες κρίσεις και για υα υπόλοιπα ανώτατα δικαστήρια. Ως πρώην ανώτατος δικαστικός λειτουργός αλλά και Υπουργός Δικαιοσύνης, πώς κρίνετε τις τοποθετήσεις αυτές;

Χ.Α. – Θα ήθελα από την αρχή να ξεκαθαρίσω πως θεωρώ ότι ο Βασίλειος Πέππας είναι ένας καθόλα άξιος δικαστικός. Οι όποιες αντιρρήσεις έχω, επ’ ουδενί δεν έχουν να κάνουν με το πρόσωπό του, αλλά είναι θεσμικές. Όπως και στο πρόσφατο παρελθόν, επί της ίδιας Κυβέρνησης, πραγματοποιήθηκε μεγάλη βουτιά στην επετηρίδα προκειμένου να γίνουν επιλογές. Ανάμεσα στους δικαστικούς που προηγήθηκαν του κυρίου Πέππα, υπήρχαν εξίσου ικανοί και αξιόλογοι δικαστές. Ως Υπουργός Δικαιοσύνης τήρησα την επετηρίδα και για αυτό οι κρίσεις επί της θητείας μου δεν αμφισβητήθηκαν. Η τακτική της παράλειψης της σειράς που ορίζει η επετηρίδα, είναι προβληματική γιατί καθώς η κρίση δεν βασίζεται σε άλλους παράγοντες, δημιουργεί στους τρίτους υπόνοιες και αφήνει σκιές. Ως εκ τούτου, και κατά την άποψή μου, καλό είναι η τακτική αυτή να μην ακολουθείται παρά μόνο όταν υπάρχουν εξαιρετικές συνθήκες. Συνοψίζοντας, δεν έχω καμία αντίρρηση προς το πρόσωπο του Βασιλείου Πέππα, θεωρώ όμως τη νομιμοποίηση της “βουτιάς” στην επετηρίδα ως ένα επικίνδυνο φαινόμενο και θα συμβούλευα την Κυβέρνηση να μην συνεχίσει με την ίδια τακτική στις κρίσεις που ακολουθούν. Αν θέλετε και τη γνώμη μου, ίσως ωρίμασαν οι συνθήκες προκειμένου το πολιτικό σύστημα να εξετάσει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο διορισμού της ηγεσίας των ανωτάτων δικαστικών, έτσι ώστε και αξιοκρατικές κρίσεις  να διασφαλίζονται και η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης να ενισχύεται.

Μ.Ρ. – Τέλος, κε Αθανασίου, θα ήθελα να αναφερθώ στο μεταναστευτικό και ιδιαίτερα στο νησί του Λέσβου που έχει υποστεί τα πάνδεινα τα τελευταία χρόνια και πλήττεται ιδιαίτερα από τις μεταναστευτικές ροές που το κατακλύζουν συνεχώς. Αν και υπήρξε μία περίοδος μείωσης των ροών τους τελευταίους μήνες, εν τούτοις η τάση αυτή έχει αναστραφεί, οι ροές πλέον αυξάνονται και οι κάτοικοι της Λέσβου είναι ανήσυχοι μην τυχόν και αντιμετωπίσουν ξανά παρόμοιες καταστάσεις με το 2015. Ποια είναι η θέση σας σε αυτό το ζήτημα;

Χ.Α. – Κα Ρέτσα, οφείλουμε πάνω από όλα να είμαστε ρεαλιστές. Το μεταναστευτικό πρόβλημα για τις νησιωτικές περιοχές προέκυψε λόγω των καταστάσεων και των διεθνών συνθηκών που διαμορφώθηκαν στη Συρία και στην Τουρκία. Ως αποτέλεσμα, τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου και ιδιαίτερα η Λέσβος επλήγησαν ιδιαίτερα. Δυστυχώς, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015, δηλαδή την πρώτη περίοδο της παταγώδους αποτυχημένης διακυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, πέραν όλων των άλλων, και στο μεταναστευτικό πεδίο οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν, ή μάλλον που δεν ακολουθήθηκαν, οδήγησαν στα φαινόμενα που θυμόμαστε όλοι μας. Κατά τη δεύτερη περίοδο διακυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, υπό την υπουργία του κου Μουζάλα, έγιναν κάποια βήματα με τη συνδρομή και του Επιτρόπου για τη Μετανάστευση του κ. Αβραμόπουλου, με κυριότερη τη Δήλωση ΕΕ – Τουρκίας, εν τούτοις όμως, και πάλι, τα μέτρα και οι πολιτικές που ελήφθησαν και λαμβάνονται είναι ανεπαρκή. Δυστυχώς, παρά τις δομικές αλλαγές στην Υπηρεσία Ασύλου και την Αρχή Προσφύγων και παρά την αύξηση των προσωπικού, με ταυτόχρονη αποστολή προσωπικού και από το Ευρωπαϊκό Γραφείο Ασύλου (EASO), ο ρυθμός εξέτασης των αιτημάτων ασύλου, σε 1ο και 2ο βαθμό, είναι απελπιστικά αργός. Ως αποτέλεσμα, καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση εξέτασης των αιτημάτων, καθυστερήσεις στην έκδοση αποφάσεων επιστροφών και συνακόλουθα καθυστερήσεις στις επιστροφές μεταναστών και συμφόρηση στα ελληνικά νησιά. Αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο έχει αποτυπωθεί και στην 7η Έκθεση Προόδου της Δήλωσης ΕΕ – Τουρκίας και για το οποίο έχω ήδη υποβάλλει κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον αρμόδιο Υπουργό προκειμένου να ενημερωθούμε για τις μετέπειτα κινήσεις του κ. Μουζάλα. Ένα όμως είναι ξεκάθαρο: η Λέσβος, αλλά και τα υπόλοιπα νησιά του ΒΑ Αιγαίου πρέπει να αποσυμφορηθούν και άμεσα. Δεν πάει άλλο. Αλλά για να γίνει αυτό πρέπει η αρμόδια ηγεσία να ξεπεράσει τις ιδεοληψίες και τα στεγανά της και να προσαρμοστεί στη σημερινή πραγματικότητα. Δυστυχώς όμως, όπως συμβαίνει και σε όλους τους άλλους τομείς της διακυβέρνησής τους, είναι ανίκανοι να ξεπεράσουν τους ιδεολογικούς τους αυτοπεριορισμούς και συνακόλουθα επιδεινώνουν τη καθημερινή ζωή των πολιτών. Οι Έλληνες δεν το αξίζουν αυτό. Και πρέπει σύντομα να αλλάξουμε σελίδα.

Μ.Ρ. – Σας ευχαριστώ θερμά για το χρόνο σας!

Χ.Α.- Εγώ σας ευχαριστώ για τη δυνατότητα που μου δώσατε να αναλύσω τα τόσο σημαντικά γεγονότα που συμβαίνουν στη Χώρα. Εύχομαι πάντα επιτυχίες στη σημαντική προσπάθειά σας.

Related